dinsdag 18 november 2014

Studie (CIW): Hoe ging blok 1?

IMG_9063IMG_8757

Zoals jullie vast wel weten doe ik sinds september de studie Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Ik was er vrij snel over uit dat het deze studie werd voor mij, maar daarvoor heb ik flink wat research gedaan op internet naar ervaringen van studenten zelf. Leek me veel representatiever dan dat standaard verkooppraatje dat bij open dagen wordt gehouden. Ik vond helaas heel weinig informatie die up to date was, dus daarom ben ik van plan om na ieder blok iets meer te vertellen over de inhoud en wat we precies hebben gedaan. De studie zal veel mensen trekken die geïnteresseerd zijn in dingen als blogs en schrijven, dus wie weet hebben jullie (lezers, geen mensen via een zoekmachine) er zelfs wat aan! Het eerste blok heb ik ondertussen afgerond. Klik op ‘meer lezen’ voor het verslagje.

Tijdens blok 1 volgde ik twee vakken, zoals alle eerstejaarsstudenten van CIW: Beeld, Media en Communicatie (BMC) en Taal en Communicatie (TC). Deze vakken zitten in het basispakket en zijn dus geen keuzevakken, er zijn wel mensen die deze vakken als keuzevak volgen, maar zij komen van een andere studie.

Beeld, Media en Communicatie: Dit vak vond ik heel leuk klinken, en toen ik het boek zag dat we moesten lezen was ik nog steeds enthousiast. Dit vak vond ik zelf helaas een beetje tegenvallen. Het was veel abstracter en filosofischer dan ik had verwacht, en ik heb nu ontdekt dat dat me niet zo ligt. Iedere week hadden we colleges met een bepaald thema als ‘digitale media’ en ‘reclame’ (ik pik nu de leukste eruit) en gingen we over het algemeen in op de betekenisvorming van een beeld. Niet alleen hoe je de betekenis maakt, maar vooral welke betekenis de toeschouwer eruit haalt. Sommige delen van deze cursus vond ik heel interessant, zo hebben we bijvoorbeeld een artikel gelezen over hoe visuele reclames zijn opgebouwd en welke vorm het meest effectief is voor een bepaald doel, maar andere dingen vond ik heel vaag en diepzinnig. We hebben bijvoorbeeld van verschillende filosofen moeten leren hoe zij over ‘ideologie’ dachten.. Er zat iets te veel vage stof in deze cursus, voor mij.

Tijdens de eerste helft van het blok moesten we met groepjes van 4 een dossier maken over de stof die we tot dan toe hadden gehad. Dat was geen leuke opdracht (ik heb het sowieso niet zo met groepsopdrachten) en uiteindelijk heb ik er een 6,5 voor gehaald. Ik vreesde heel erg voor het tentamen, en voor mijn gevoel ging het ook niet zo goed, maar met abstract lullen heb ik me er goed uit gered: een 7,3! Voor inzet kreeg ik een 7. Mijn eindcijfer was daarmee ook een 7.

Taal en Communicatie: Dit vak beviel me wél heel goed! Tijdens dit blok hebben we voor dit vak enorm veel moeten lezen: voor ieder college een artikel van rond de 20 pagina’s. Daarbij moesten we dan nog vragen beantwoorden en een opdracht doen. Veel werk! Gelukkig bevielen de onderwerpen me goed; we hebben o.a. gekeken naar hoe zinnen en zinsdelen samenhangen, hoe berichten mensen kunnen kwetsen, hoe cultuurverschillen voor problemen kunnen zorgen en welk medium effectief is voor het zenden van bepaalde berichten. Ook hebben we een klein experimentje moeten doen wat te maken had met het lezen van teksten, maar het is niet interessant om dat nu te vertellen. We hebben eigenlijk echt heel veel verschillenden dingen geleerd bij deze cursus, maar over het algemeen had alles te maken met de invloed van taal (goh) op communicatie.

Voor het eerste deeltentamen, halverwege het blok, had ik superhard geleerd en haalde ik een 7,8! Het laatste tentamen viel in dezelfde week als het tentamen voor BMC, waar ik me veel zorgen om maakte. Voor TC had ik daarom niet zo heel hard geleerd maar ik haalde een 8,3! Die had ik echt niet zien aankomen. Blijkbaar doe ik iets goed :) Mijn eindcijfer was een 8,2!

2 opmerkingen :